Coldplay telah membuktikan diri mereka sebagai salah satu kumpulan paling popular di dunia. Kumpulan dari Britishitu akan mengadakan konsert pertamanya di Malaysia. Malah, kumpulan British itu kini sedang dalam Jelajah Dunia Music of the Spheres dan baru sahaja mengumumkan tarikh jelajah Asia. Salah satu destinasi yang akan mereka tuju ialah Kuala Lumpur, Malaysia pada 22 November.
Konsert Hijau
Kami cuba menghapuskan penggunaan bahan api fosil dalam pengeluaran konsert dan pengangkutan darat kami. Di kebanyakan bandar, kita boleh mencapainya dengan menggunakan campuran minyak bio dan tenaga boleh diperbaharui (solar, kinetik dan angin). Kami juga cuba mengurangkan pelepasan daripada perjalanan udara dengan bahan api penerbangan yang mampan.
Coldplay
Semasa kumpulan ini mengharungi jelajah dunia ,mereka turut memfokus mengenai konsep kehijauan dan kebersihan alam sekitar. Jelajah terakhir kumpulan itu adalah pada 2019, dan sejak itu mereka telah berunding dengan pakar perubahan iklim tentang cara untuk mengurangkan jejak karbon di serata dunia.
Coldplay juga berjanji untuk mengeluarkan lebih banyak CO2 daripada hasil lawatan dengan menggunakan inisiatif mengimbangi karbon yang diperakui. Menu katering krew mempunyai pilihan berasaskan tumbuhan dan bebas daging sebagai standard. Tambahan pula, paip berudara, tandas dan tekanan air juga dikurangkan untuk mengelakan pembaziran.
1 tiket 1 pokok
Antara ikrarnya yang lain, Coldplay komited untuk menanam satu pokok untuk setiap tiket yang dijual, dan pertunjukan yang dikuasakan oleh 100% tenaga boleh diperbaharui. Mereka juga telah menghasilkan lantai kinetik untuk venue mereka, supaya tenaga daripada peminat menari dapat membekalkan elektrik bagi membantu menghidupkan keseronokan dalam persembahan. Selain itu, untuk menyerlahkan kebaikan CSR mereka, di setiap persembahan terdapat penterjemah bahasa isyarat tempatan, serta bantuan untuk penonton konsert yang kurang pendengaran.
Bantuan syarikat terkenal
Syarikat kenderaan terkemuka, BMW bertindak balas secara positif kepada permintaan Coldplay untuk ‘sistem bateri boleh jelajah yang dibina khas untuk membolehkan mereka menggunakan tenaga boleh diperbaharui di mana sahaja mereka berada di dunia. DHL telah dipilih sebagai rakan kongsi logistik pelancongan itu, kerana perkhidmatan GoGreen Plus termasuk kenderaan elektrik dan biofuel di darat dan penggunaan biofuel termaju untuk pengangkutan udara dan lautan.
Inilah masa yang sesuai untuk lawatan Coldplay, dan sangat penting bagi artis terkemuka seperti mereka menunjukkan bahawa mengurangkan pelepasan karbon dalam jelajah boleh dilakukan supaya bintang pop lain boleh mengikuti langkah baik ini.