Cyberjaya ialah sebuah bandar terancang yang terletak di Malaysia yang ditubuhkan pada akhir 1990-an dengan matlamat untuk menjadi hab teknologi dan inovasi bertaraf dunia. Walaupun Cyberjaya mempunyai beberapa kejayaan dalam menarik syarikat teknologi dan pelaburan, ia juga telah menghadapi beberapa cabaran dan kritikan selama ini.
Sejarah
Cyberjaya, ditubuhkan pada 1997, adalah sebuah bandar yang memberi tumpuan kepada penyelidikan dan pembangunan dalam industri berasaskan pengetahuan.
Bandar ini terletak 30km ke selatan Kuala Lumpur dan 20km dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. Bandar itu telah muncul sebagai ibu kota komuniti teknologi Malaysia dan merupakan alamat yang dicari-cari untuk nama-nama teknologi yang mapan dan syarikat baru yang bercita-cita tinggi.
‘Silicon Valley’ Malaysia
Silicon Valley, di San Francisco, California, adalah pusat kepada banyak syarikat teknologi global termasuk Apple, Facebook dan Google.
Cyberjaya adalah cetusan idea bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad, yang mahu mewujudkan sebuah bandar raya yang akan membawa Malaysia kepada ‘ekonomi multimedia’.”
Bandar ini akan menjadi teras Koridor Raya Multimedia dan dijangkakan sebagai tempat yang akan menjadi zon yang tetap di mana usahawan teknologi dan syarikat multinasional global menikmati pelepasan cukai yang menarik, akses kepada modal insan dan infrastruktur bertaraf dunia, pada kos negara membangun
Idea gagal?
Hari ini, ‘Silikon Valley’ Malaysia tidak sesuai dengan namanya. Walaupun lebih daripada 100,000 orang tinggal di bandar, ia tidak mempunyai syarikat pemula dan ibu pejabat teknologi besar. Sebaliknya, ia disifatkan sebagai bandar dengan kehijauan yang banyak, pusat membeli-belah mati dan komuniti tempat tinggal yang dihuni oleh beberapa orang terkaya di bandar itu.
Pelan baru
Malaysia perlahan-lahan menyedari ia terlepas nilai dalam teknologi, dan Cyberjaya cuba mengejarnya.
Pada 2021, Cyberjaya telah melancarkan pelan induk baharu yang bersedia untuk menarik beberapa pemain teknologi terbaik dalam kelasnya ke bandar pintar ini, sekali gus meletakkan transformasinya menjadi hab teknologi global yang bertenaga dan menarik.
Cyberview Sdn Bhd telah diberi mandat baharu oleh kerajaan untuk memangkin perjalanan Cyberjaya ke arah menjadi hab teknologi global. Cyberview akan terus menerajui pembangunan Cyberjaya tetapi peranan baharu kami adalah sebagai pemaju hab teknologi. Ini bermakna kami akan berusaha untuk memupuk ekosistem yang teguh dan dibangunkan dengan baik untuk pemain teknologi sedia ada dan berpotensi kami. Kami mahu menyediakan infrastruktur mampu milik dan cemerlang, kekayaan modal insan, insentif tersuai serta sokongan yang boleh dipercayai untuk menarik lebih banyak syarikat teknologi ke dalam bandar kami
Najib Ibrahim, Pengarah Cyberview Sdn Bhd.
Beralih daripada sumber luar dan ke dalam kerja yang lebih kreatif dan menguntungkan tidak akan mudah. Cyberjaya akan memberi tumpuan kepada ‘internet of things’, khususnya bandar pintar dan juga menggalakkan syarikat pemula untuk berpindah ke kawasan itu.
MaGIC (Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia), hab permulaan Cyberjaya mempunyai program yang luas, daripada kerja bersama kepada latihan pembangun dan kem permulaan perniagaan. Terdapat juga pemecut empat bulan untuk permulaan, yang menarik 800 permohonan untuk sesi pertamanya. Sebanyak 50 tempat telah diisi, dibahagikan 30 tempatan dan 20 asing.

Masa Depan Cyberjaya
Secara teorinya, tidak mustahil untuk mengatakan percubaan peralihan dari Silicon Valley kepada bakat Malayasia tempatan akan mencukupi untuk menghidupkan semula Cyberjaya sebagai rumah untuk inovasi dan bukannya pusat panggilan. Pada waktu ini, Cyerjaya pastinya berada di jalan yang lebih baik daripada konsep sebelumnya yang meniru dan mencuba untuk menjadi Silicon Valley versi Malaysia.