Laman Khas Teknologi

Aspek bandar hijau yang menyelesaikan masalah trafik di Seoul

Didorong oleh penghijrahan selepas perang dan ekonomi yang berkembang pesat, ibu kota Korea Selatan itu telah menarik berjuta-juta penduduk baharu sejak 1950-an. Hari ini, kira-kira 25 juta orang dan kira-kira separuh daripada penduduk Korea Selatan tinggal di Kawasan ibu kota Seoul yang lebih luas dan moden.

Masalah trafik

Perbandaran yang pesat menuntut perancang bandar berhenti seketika, berfikir dan berinovasi. Pada tahun 2004, Institut Seoul bekerjasama dengan pejabat Datuk Bandar untuk memulakan program untuk membaik pulih pengangkutan awam bandar. Tiga belas tahun kemudian, kereta bawah tanah sembilan laluannya dipuji sebagai salah satu yang terbaik di dunia dan sistem pemantauan yang canggih membantu memastikan lalu lintas jalan raya mengalir di atas tanah. Ia adalah isu yang mempunyai kesan global. Lebih daripada 6 bilion orang akan bersesak-sesak ke bandar-bandar dunia menjelang 2045, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Komitmen Teknologi

Perancang bandar Seoul percaya bahawa dengan mengutamakan pejalan kaki, rangkaian pengangkutan boleh membantu melegakan beberapa tekanan kehidupan bandar. Ibu pejabat Operasi Pengangkutan dan Perkhidmatan Maklumat di bandar Seoul kelihatan seolah-olah ia direka untuk memantau misi angkasa lepas, bukan laluan bas bandar.

Maklumat yang dikumpulkan untuk memindahkan bas, kereta dan kereta api dilakukan dengan kecekapan maksimum. Tiket pintar mengira penumpang di kereta bawah tanah. Penderia dalam keadaan trafik jalan raya dab rangkaian GPS menjejaki teksi. Semua maklumat ini memasuki prognosis trafik segera dan tepat yang dihantar kepada kakitangan yang menggunakannya untuk mengemas kini bacaan digital terperinci pada papan tanda di tepi jalan.

Gambar: Green City Trips

Pelan Urban

Contoh baik pembangunan semula bandar ke arah persekitaran yang lebih mesra rakyat. Seoul telah menerima beberapa siri projek perancangan bandar untuk menjadikan ruang awam lebih menarik kepada pejalan kaki. Yang terbaru ialah Seoullo 7017, sebuah jejantas lebuh raya lama yang telah diubah suai menjadi taman di langit. Sama seperti Highline New York City, projek itu telah mengubah pemandangan yang besar menjadi ruang hijau untuk orang ramai. Lebih 3 juta pejalan kaki telah melawat laluan pejalan kaki itu sejak dibuka pada Mei, menurut kerajaan bandar. Ia adalah satu tanda tentang bagaimana Seoul telah berubah dan simbol untuk bandar yang mengutamakan pejalan kakinya.

Bandar contoh

Perkara yang mungkin anda alami di Seoul, ialah bandar berorientasikan rakyat dengan kawasan hijau merangkumi hampir satu perempat daripada jumlah kawasan bandar itu. Taman, teres, tebing sungai dan ruang terbiar yang dihidupkan semula untuk acara kebudayaan dan persiaran. Seoul telah melakukan usaha berterusan untuk mengubah bandar dan menjadikannya lebih sesuai untuk didiami. Sementara kesesakan lalu lintas telah bertambah baik dengan ketara dalam dekad yang lalu, bandar ini masih melihat usaha dan inisiatif baru bagi menyelesaikan masalah bandar, terutamanya trafik.

Sila Kongsi Artikel Ini

Baca Lagi